Είναι το παιδί μου έτοιμο για να φοιτήσει στην Α’ Δημοτικού;
Το νηπιαγωγείο προετοιμάζει τα παιδιά για το σχολείο, όμως δυστυχώς λόγω τον συνθηκών και του COVID-19 πολλά παιδιά του νηπιαγωγείου δεν έχουν καταφέρει να βρεθούν στο χώρου του σχολείου για αρκετούς μήνες και να προετοιμαστούν κατάλληλα.
Όσο και αν προσπαθούν να ανταποκριθούν οι νηπιαγωγοί στο έργο τους, αναμφίβολα η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να συγκριθεί με τη φυσική παρουσία του παιδιού στο δομημένο πλαίσιο ενός σχολείου, το οποίο το βοηθά να αναπτύξει κινητικές, γνωστικές, γλωσσικές, συναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες. Οι οποίες είναι απαραίτητες για την ένταξη αλλά και την επιτυχημένη μαθησιακή πορεία ενός μαθητή.
“Ποιες είναι όμως οι απαραίτητες δεξιότητες τις οποίες θα πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί για να ενταχθεί ομαλά στην Α’ Δημοτικού;
”
Το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει:
Αυτοεξυπηρέτηση
Η ικανότητα του παιδιού για πλήρης ανεξαρτησία. Να μπορεί να πάει στην τουαλέτα, να μπορεί να κουμπώσει και να ξεκουμπώσει τα ρούχα ή την τσάντα του, να φάει και να ντυθεί.
Γλωσσικές δεξιότητες
Οι ικανότητες γλωσσικής αντίληψης αλλά και έκφρασης. Για παράδειγμα, να μπορεί να κατανοήσει απλές ιστορίες, να εκτελεί σύνθετες εντολές, να αντιλαμβάνεται ανέκδοτα και λογοπαίγνια. Να μπορεί να περιγράφει γεγονότα της καθημερινότητας, να αφηγείται ιστορίες, να απαντά αλλά και να κάνει ερωτήσεις, να συμμετέχει σε συζήτηση κ.α
Αδρή και λεπτή κίνηση
Η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να εκτελέσει ασκήσεις αδρής κίνησης όπως να ισορροπήσει στο ένα πόδι, να μπορεί να πιάσει ή να κλωτσήσει τη μπάλα. Αλλά και να έχει κατακτήσει την ικανότητα ώριμης λεπτής κίνησης στο κράτημα του μολυβιού ή του ψαλιδιού.
Γνωστικές δεξιότητες
Η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει έννοιες. Για παράδειγμα, προμαθηματικές έννοιες, ή χωρό-χρονικές έννοιες όπως «δεξιά και αριστερά», «ημέρες της εβδομάδας» κ.α.
Κοινωνικές δεξιότητες
Η ικανότητα του παιδιού για κοινωνική επαφή και αλληλεπίδραση με άλλους. Για παράδειγμα, να έχει βλεμματική επαφή, να μπορεί να χαιρετά άλλα και να προσαρμόζεται σε διάφορες καταστάσεις ή περιβάλλοντα.
Οπτική Αντίληψη
Η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να κατανοεί, να επεξεργάζεται και να ερμηνεύει όσα προσλαμβάνει με την όραση. Για παράδειγμα, να μπορεί να εντοπίσει ομοιότητες και διαφορές, να εντοπίσει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ανάμεσα σε πολλά κ.α.
Οπτικό-κινητικό συντονισμό
Η ικανότητα του παιδιού να συντονίζει την κίνηση του ματιού και του χεριού. Για παράδειγμα, να σηκώσει τα χέρια και να πιάσει τη μπάλα όταν έρχεται προς το μέρος του ή να μπορέσει να αντιγράψει σχήματα που βλέπει ή να ενώσει κουκίδες κ.α.
Συγκέντρωση και προσοχή
Η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να παραμείνει στο τραπεζάκι ή στο χώρο που έχει οριστεί ώστε να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα του, χωρίς να σηκώνεται και να αποσπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα.
Όλες αυτές οι δεξιότητες μπορεί να είναι αυτονόητες για εμάς αλλά όχι σίγουρα για τα παιδιά. Το σχολείο είναι απαιτητικό και θα πρέπει να τα προετοιμάσουμε έτσι ώστε να ενταχθούν με ευκολία.
Η περίοδος αυτή είναι η ιδανικότερη για την προετοιμασία των παιδιών, εάν εντοπίζετε κάποιες δυσκολίες στους παραπάνω τομείς επισκεφτείτε έναν ειδικό, για να το βοηθήσετε. Τυχών ελλείμματα μπορεί να οδηγήσουν σε κοινωνικές και μαθησιακές δυσκολίες.
Περισσότερες πληροφορίες για το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών ‘’Λογοικόν’’ θα βρείτε εδώ.