Κλείσιμο

Κωνσταντίνα Ξιφαρά

12 Sep, 2020

Η χρήση της προστατευτικής μάσκας στα παιδιά

Το φθινόπωρο άνοιξε την πόρτα του και οι μαθητές θα ξαναγεμίσουν τις σχολικές αίθουσες με φωνές, παιχνιδίσματα,  και μπόλικη γνώση. Όμως αυτή την χρονιά κάτι αλλάζει. Τα παιδιά μας ενόψει μίας ιδιαίτερης υγειονομικής συνθήκης θα υποχρεωθούν να φορούν μάσκα προστασίας για τα ίδια και τους άλλους.

Πολλά ερωτήματα γεννιούνται για το αν θα τα καταφέρουν να την συνηθίσουν και να την εντάξουν στην καθημερινότητά τους, για το αν θα την φορούν όπως ενδείκνυται, για το πόσο θα επηρεάσει την ψυχολογία τους και τον τρόπο που επικοινωνούν.

Ας τα πάρουμε λοιπόν με την σειρά.

Όπως γνωρίζουμε,  τα παιδιά είναι ευέλικτα και μαθαίνουν γρήγορα. Προσαρμόζονται σε αλλαγές αρκετά εύκολα και πολλές φορές πιο γρήγορα και από τους ενήλικες. Πάραυτα, πριν μιλήσουμε για αποδοχή ή συνήθεια, θα χρειαστεί να ακολουθήσουμε μία διαδικασία για κάποιο διάστημα πριν την έναρξη του σχολείου και φυσικά όχι τελευταία στιγμή. Απώτερος στόχος είναι το παιδί να γίνει συνοδοιπόρος και να νιώσει το ίδιο υπεύθυνο για τον εαυτό του.

Πριν το οτιδήποτε λοιπόν, καλό θα ήταν το παιδί να ερωτηθεί για να καταλάβουμε τι ήδη γνωρίζει και πως. Πιθανές ερωτήσεις θα μπορούσαν να είναι: γιατί φοράμε μάσκα, πως νιώθεις με αυτό, πως την φοράμε. Με βάση τις απαντήσεις που θα δοθούν, προχωράει ο γονιός / ο δάσκαλος με απλά λόγια  σε εξηγήσεις για ποιους λόγους την φοράμε, πως πλένουμε σωστά τα χέρια μας, πως την τοποθετούμε στο πρόσωπό μας και πως την αφαιρούμε με ασφάλεια. Θα χρειαστεί να δοθεί στο παιδί η πρωτοβουλία να διαλέξει την μάσκα που το εξυπηρετεί, να την ζωγραφίσει, να την τοποθετήσει στην αγαπημένη του κούκλα κλπ.

Τέλος η διαδικασία της αποδοχής καλό θα ήταν να έχει μικρούς στόχους, δηλαδή να αυξάνεται σταδιακά η διάρκεια που το παιδί μένει με την μάσκα στο πρόσωπό του, έτσι ώστε να μπορέσει να την φορέσει στο σχολείο σταθερά και χωρίς πιθανή δυσαρέσκεια.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι πιθανόν να υπάρξουν και δυσκολίες. Κάποια παιδιά ακολουθούν αμέσως και σωστά τους σχολικούς κανόνες και κάποια άλλα όχι. Δεν είναι όλα τα παιδιά τα ίδια. Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι. Επίσης, αλλιώς είναι για ένα παιδί που οι κανόνες και το σχολικό περιβάλλον του είναι γνώριμο και αλλιώς για ένα παιδάκι Α δημοτικού. Θα χρειαστεί ενδεχομένως όπως κ σε άλλους κανόνες να δοθεί χρόνος, και να υπάρξει ευελιξία. Γενικότερα όμως,  όπως και σε άλλες συνθήκες, τα παιδιά είναι κυρίως στραμμένα προς τον ενήλικα. Οπότε, όσο πιο σωστά την φοράμε εμείς οι ενήλικες, τόσο πιο σωστά θα την φορέσει και το παιδί. Όσο πιο ξεκάθαρη θέση έχουμε εμείς χωρίς αντιφατικά συναισθήματα τόσο πιο ασφαλές θα νιώσει  και το παιδί.

Τέλος, αυτό που εξίσου μας απασχολεί  είναι το αν η μάσκα θα  περιορίσει την επικοινωνία και την έκφραση των παιδιών. Ναι, είναι αλήθεια,η μάσκα περιορίζει. Κάποιες εκφράσεις εμποδίζονται πχ το παιδί δεν βλέπει εύκολα το χαμόγελο ή κάποια συναισθήματα. Πάραυτα, ευτυχώς έχουμε και άλλους τρόπους έκφρασης όπως ο τόνος της φωνής, η γλώσσα του σώματος, το βλέμμα. Θα χρειαστεί γονείς και εκπαιδευτικοί να παίξουν παιχνίδια ρόλων/εκφράσεων φορώντας μάσκα, ώστε το παιδί να μάθει να εκφράζεται και να αναγνωρίζει και κάτω από την μάσκα. Επίσης, χρήσιμο θα ήταν να χρησιμοποιηθούν παιχνίδια( πχ επιτραπέζια, παντομίμας αλλά και κινητικά) που εξυπηρετούν την δύσκολη συνθήκη που ζούμε αλλά ταυτόχρονα χωρίς να ξεχνάμε ότι τα παιδιά χρειάζεται να παίζουν, να επικοινωνούν και να εκφράζονται.

Με ψυχραιμία λοιπόν, σταθερά βήματα και σεβασμό όλα γίνονται. Και ας μην ξεχνάμε, τα παιδία πάντα παίζει με ή χωρίς μάσκα!!!!

Κωνσταντίνα Ξιφαρά

Υπεύθυνη Χώρου Ψυχοσυναισθηματικής Υγείας Επίλυση