Κλείσιμο

Άρτεμις Κούνιου PT,MSc,NDT

24 Apr, 2020

Κινητική Ανάπτυξη από 0-5 μηνών

Η κινητική ανάπτυξη είναι διαδοχική και πραγματοποιείται με μία αλληλουχία, με βάση το τι έχει προηγηθεί. Τα σημεία της αλληλουχίας αυτής είναι γνωστά ως, ορόσημα της αδρής κινητικότητας. Ο ρυθμός της απόκτησης κάθε μιας από τις ικανότητες αυτές, μπορεί να διαφέρει από παιδί σε παιδί. Η ικανότητα του κατώτερου επιπέδου, δε χρειάζεται να είναι τέλεια προτού το παιδί δοκιμάσει κάτι καινούργιο. 0-3 Μηνών • Το νεογέννητο εμφανίζει μια γενικευμένη καμπτική θέση. • Στην ύπτια (ανάσκελα) όπως και στη πρηνή (μπρούμυτα) αρχικά δεν μπορεί να διατηρήσει το κεφάλι στη μέση θέση (λόγω έλλειψης ελέγχου) με αποτέλεσμα να το διατηρεί στο πλάι, κι έτσι το γυρνάει πότε στη μία πλευρά και πότε στην άλλη. • Τα χέρια του είναι κλειστά σε σχήμα γροθιάς. • Μέσα από τις πρώτες μέρες ζωής προσανατολίζεται προς τον ήχο, επίσης στρέφεται προς το φώς και κλείνει τα μάτια σε ξαφνικό και έντονο φωτισμό. • Μπορεί να παρακολουθήσει πρόσωπο στη μέση γραμμή (προτιμά πρόσωπα από παιχνίδια). 2-3 Μηνών • Η κάμψη, λόγω της δράσης της βαρύτητας, αρχίζει να μειώνεται σιγά σιγά. • Στη πρηνή αρχικά σηκώνει το κεφάλι στιγμιαία, για να γυρίσει από το ένα πλάι στο άλλο. • Στο δεύτερο μήνα, μπορεί να σηκώσει το κεφάλι ενάντια στη βαρύτητα από τη πρηνή θέση και να το κρατήσει αρχικά στο πλάι και μετά και στη μέση γραμμή στις 45ο και στο τέλος (3ος μήνας) θα σηκώσει συμμετρικά το κεφάλι στις 90ο και θα στηριχτεί στα αντιβράχια. • Αρχίζει να διατηρεί το κεφάλι στη μέση γραμμή για μικρά χρονικά διαστήματα και στην ύπτια θέση. • Στο δεύτερο μήνα εμφανίζεται το κοινωνικό χαμόγελο, δηλαδή αυτό που είναι ως ανταπόκριση στο ανθρώπινο πρόσωπο. • Μπορεί από την ύπτια θέση, να ακολουθήσει οπτικά το πρόσωπο του γονέα στρίβοντας το κεφάλι έως 180ο αν είναι σε απόσταση έως 25 εκ. από το ίδιο. • Οι γροθιές στις παλάμες αρχίζουν να ανοίγουν από το δεύτερο μήνα και μαζί με τη σταθερότητα που αποκτούν τα χέρια, λόγω της στήριξης στη πρηνή, τώρα μπορεί να απλώσει ένα χέρι για να πιάσει ένα παιχνίδι (συνέργεια μάτι-χέρι), επίσης μπορεί να το βάλει και στο στόμα, οπότε να φέρει και τα χέρια στη μέση γραμμή για λίγο. • Μπορεί να κυλίσει γυρνώντας πλάγια, χωρίς στροφή κορμού. 4- 5 Μηνών • Σε αυτή την ηλικία (4ος) η στάση και οι κινήσεις αλλάζουν από ασύμμετρες σε πιο συμμετρικές. Πλέον διατηρεί το κεφάλι στη μέση θέση και σε ευθυγράμμιση με το σώμα και στην ύπτια και στη πρηνή θέση (εγκατάσταση συμμετρικότητας). Στη συνέχεια (5ος) ολοκληρώνεται ο έλεγχος του κεφαλιού ενάντια στη βαρύτητα, με αποτέλεσμα να μπορεί πλέον να σηκώσει το κεφάλι του από την επιφάνεια στήριξης και από την ύπτια. • Πλησιάζει τα χέρια στη μέση θέση, τα παρατηρεί ή κρατά ένα παιχνίδι παρατηρώντας το ή το φέρνει στο στόμα και μάλιστα στο 5ο πλέον πιάνει τα πόδια του και μπορεί να τα φέρει προς στο στόμα (αρχή σωματογνωσίας). • Από ύπτια αρχίζουν οι κινήσεις της πυέλου, με αποτέλεσμα να πραγματοποιεί γέφυρα. • Αρχικά από πρηνή ανασηκώνει το κεφάλι στις 90ο στηριζόμενο στα αντιβράχια ενώ στη συνέχεια μπορεί να στηριχτεί στις παλάμες με εκτεταμένους (τεντωμένους) τους αγκώνες του. Κάνει μεταφορές βάρους μία στο ένα χέρι και μία στο άλλο, ελευθερώνοντας έτσι το ένα χέρι και προσπαθώντας πλέον να φτάσει παιχνίδι που είναι πιο μακριά. • Έστω και στιγμιαία, μπορεί να δούμε μία στάση «κολύμβησης», με τα χέρια και τα πόδια να ξεκολλάνε από το έδαφος από τη πρηνή, φανερώνοντας έτσι και τον πλήρη έλεγχο της έκτασης ενάντια στη βαρύτητα. • Αν τοποθετήσουμε τώρα το βρέφος σε καθιστή θέση με υποστήριξη του κορμού έχει πλήρη έλεγχο της κεφαλής στη μέση θέση, οπότε μπορεί να καθίσει για παράδειγμα στη γωνία ενός καναπέ. • Και μάλιστα αν δοκιμάσουμε τώρα να τραβήξουμε το βρέφος από την ύπτια στη καθιστή θα δούμε τη συμμετοχή του στη κίνηση καθώς ξεκολλάει το κεφάλι πρώτο από την επιφάνεια στήριξης και ακολουθεί όλη τη κίνηση έως τη καθιστή. • Στο 5ο μήνα το βρέφος αρχίζει να ρολλάρει, οπότε μπορεί να γυρίσει από πρηνή πλάγια και να πέσει στην ύπτια, και από ύπτια να ρολλάρει πλάγια με τη κίνηση να ξεκινά από το χέρι ή το πόδι (στροφή κορμού). • Ωριμάζει η σύλληψη αντικειμένου. Τι θα πρέπει ακόμη να γνωρίζω; • Η ηλικία δεν είναι απόλυτη και πρέπει να λαμβάνονται κι άλλοι παράγοντες υπόψη. • Οι παράγοντες που επηρεάζουν τις κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν την εμβιομηχανική της δεδομένης κατάστασης, τη μυϊκή ισχύ και το επίπεδο νευρομυϊκής ωρίμανσης και ελέγχου, καθώς επίσης τη ποσότητα και τη ποιότητα των εμπειριών που θα λάβει από το περιβάλλον, σε συνέργεια βέβαια με τα παραπάνω. • Πέρα από τις κινητικές δεξιότητες αυτές κάθε αυτές και το πότε εμφανίζονται, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η ομαλή και αποτελεσματική μετάβαση από τη μία δεξιότητα στην άλλη, αλλά φυσικά και η ποιότητα της κίνησης. Άτομα με κινητικές δυσλειτουργίες εμφανίζουν συχνά δυσχέρεια σε αυτά. • Στο Φυσικοθεραπευτήριο “Kinesiotherapy” διαθέτουμε εξειδικευμένο τμήμα Παιδιατρικής Φυσικοθεραπείας και μπορούμε να συζητήσουμε κάθε σας απορία. Για περισσότερες πληροφορίες για το “Kinesiotherapy” ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: https://bit.ly/2KChUXb ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ/ΠΗΓΕΣ: 1. Αντωνιάδου-Κουμάτου Ι, Παναγιωτόπουλος Τ., Αττιλάκος Α., Πρασούλη Α., επιμέλεια. Παρακολούθηση της ανάπτυξης στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Αθήνα: Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού. 2015. 2. ‘Φυσικοθεραπεία στην παιδιατρική’, Αλεξάνδρα Χριστάρα- Παπαδοπούλου, Αθηνά Γεωργιάδου, Ουρανία Παπαδοπούλου. 2014. 3. ‘Neurologic Interventions for Physical Therapy’, 2nd edition, Suzanne ‘Tink’ Martin, Mary Kessler.