Παιχνίδια για την προετοιμασία της ανάγνωσης στην παραλία
Τα περισσότερα παιδιά όταν μαθαίνουν ανάγνωση, συνήθως έχουν αναπτύξει επαρκώς την προφορική γλώσσα. Η πρόκληση που αντιμετωπίζεται από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς είναι το πόσο καλά θα εκμεταλλευτούν αυτές τις προφορικές γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών, στην εκμάθηση της ανάγνωσης.
Μερικές προτάσεις δραστηριοτήτων για την προετοιμασία της εκμάθησης της ανάγνωσης στην παραλία:
• Τραγούδια εκμάθησης με λέξεις, την αλφάβητο, τους αριθμούς κ.α.
• Σχηματίστε γραμματάκια και λέξεις στην άμμο, «αντιγράφοντας» της μαμάς και του μπαμπά.
• Παίξτε παιχνίδια ακουστικής μνήμης με γράμματα στην άμμο. Προσπαθήστε να θυμηθείτε με τη σειρά ή όχι, τα γράμματα/αριθμούς που ακούσατε. Ζωγραφίστε με το δάχτυλο 3 γραμματάκια/ αριθμούς με τη σειρά που τα ακούσατε. Σταδιακά αυξήστε τον αριθμό των γραμμάτων που ζητήσατε. Όποιος έχει τις πιο πολλές επιτυχημένες προσπάθειες κερδίζει!
• Να παίζετε βρίσκοντας λέξεις που ομοιοκαταληκτούν, που ξεκινούν με διαφορετικό γράμμα/συλλαβή κάθε φορά ή τελειώνουν με διαφορετικό γράμμα/συλλαβή π.χ. «πες μου μια λέξη που ξεκινάει/τελειώνει από…σειρά μου τώρα…».
• Συζητήστε γεγονότα, σημαντικές στιγμές, οικογενειακές ιστορίες και διερευνήστε συναισθήματα/σκέψεις των προσώπων της ιστορίας. Εξηγήστε σωστές/λάθος συμπεριφορές των προσώπων της ιστορίας και συζητήστε εναλλακτικούς τρόπους συμπεριφοράς των προσώπων.
• Παίξτε λεκτικά παιχνίδια μνήμης π.χ. προσπαθήστε να θυμηθείτε όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε από 10 αρχικές που θα διαβάσετε/αναφέρετε στο παιδί.
• Δημιουργήστε αστεία ονόματα/ επίθετα για θαλασσινά αντικείμενα/ζώα και ζωγραφίστε αστείες ιστορίες στην άμμο. Διηγηθείτε τις ιστορίες.
• Ενισχύστε το φανταστικό παιχνίδι των παιδιών με κουβαδάκια και ό,τι υλικό υπάρχει διαθέσιμο για παιχνίδια ρόλων.
• Ενισχύστε τις δεξιότητες αρίθμησης παίζοντας παιχνίδια αρίθμησης αντικειμένων με βοτσαλάκια, παιχνίδια θαλάσσης, κοχύλια κλπ.
• Διαβάστε δυνατά με το παιδί ένα αγαπημένο βιβλίο και κάντε του συχνά ερωτήσεις διερεύνησης συναισθήματος και συμπεριφορών των προσώπων της ιστορίας. Διαβάστε διαφορετικά ήδη και δώστε του την ευκαιρία της επιλογής.
• Διηγηθείτε μια φανταστική ιστορία, διακόψτε σε ένα σημείο του και ζητήστε του να μαντέψει τη συνέχεια της ιστορίας ή να φτιάξει το δικό του τέλος, να αναφέρει τί του άρεσε ή δεν του άρεσε από την ιστορία που άκουσε.
Καλές βουτιές!
Προτάσεις video
Βιβλιογραφία
Catts, H.W. (2003). Language basis of reading disabilities and implications for early identification and remedation. Reading Psychology, 24, 223–246.
GreatSchoolsStaff, Preparing your preschooler to read 16/02/2015, https://www.greatschools.org/gk/articles/preparing-preschooler-to-read/
Ηartas,B.&Warner,J. (2000). A form of Dyslexia? Pupils with language and reading difficulties. Educational Psychology in Practice, 15, (4), 246-255.
Muter, V., Hulme, C., Snowling, M. J., & Stevenson, J. (2004). Phonemes, rimes, vocabulary and grammatical skills as foundations of early reading development: Evidence from a longitudinal study. Developmental Psychology, 40, 665–681.
Snowling, M.& Hulme,C. (2011). Evidence-based interventions for reading and language difficulties: Creating a virtuous circle. BritishJournal of Educational Psychology. 81, 1–23.
Wooley,G. (2007). A comprehension intervention for children with reading comprehension difficulties. Australian Journal of Learning Disabilities, 12 (1), 43-50.
Woolley,G. (2010). Issues in the identification and ongoing assessment of ESL students with reading difficulties for reading intervention. Australian Journal of Learning Difficulties, 15 (1), 81-98.