Κλείσιμο

Αλεξάνδρα Πετκοπούλου

27 May, 2020

Τι θα κερδίσουν τα παιδιά από την επιστροφή στο σχολείο..

Η επιστροφή στο σχολείο είναι πια γεγονός, αν και ήταν ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχόλησε την πολιτική ηγεσία, την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και τους ίδιους τους μαθητές και γονείς. Το ερώτημα που βρισκόταν στα χείλη των περισσοτέρων είναι εάν η επιστροφή στα θρανία, μετά την πανδημία, είναι σκόπιμη. Θέλοντας να στρέψω την προσοχή από το αν μια τέτοια απόφαση εγκυμονεί κινδύνους, στο τι έχουν να αποκομίσουν τα παιδιά από αυτό, θα επισημάνω τα εξής: • Με το άνοιγμα των σχολείων δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να επιστρέψουν στον ζωτικό τους χώρο. Στον χώρο που συναντιούνται με τους συμμαθητές και φίλους, που εκφράζεται η παιδική τους φύση, που κοινωνικοποιούνται, που μαθαίνουν να οργανώνονται και να αυτορρυθμίζονται. • Δίνουμε το μήνυμα ότι μετά από κάθε κρίση, επανέρχεται η κανονικότητα, καλλιεργώντας τη δεξιότητα της ευελιξίας και της προσαρμοστικότητας σε νέα δεδομένα, σε νέους κανόνες, η τήρηση των οποίων προστατεύει τα ίδια και τους γύρω τους. Μέσα από το βίωμα λοιπόν, αναδεικνύεται η αξία της φροντίδας και της συλλογικής ευθύνης. • Επαναφέρουμε τα παιδιά σε κλίμα ασφάλειας και σταθερότητας που τόσο έχει διασαλευτεί τον τελευταίο καιρό. • Η επιστροφή στη σχολική ρουτίνα είναι ένα θέμα που είναι τόσο σημαντικό και για παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης, παιδιά που εμφανίζουν κάποια αναπηρία ή ακόμη συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες καθώς αντιμετωπίζουν ελλείμματα στις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Η ρουτίνα δίνει στα παιδιά το αίσθημα της σταθερότητας και ασφάλειας. • Επιστροφή στο σχολείο σημαίνει επαναφορά σε ομαλούς βιορυθμούς. Είναι κοινή παραδοχή ότι κατά το διάστημα του εγκλεισμού πολλά δεδομένα και συνήθειες ανατράπηκαν. Το πρωινό ξύπνημα σταμάτησε, η πολύωρη ενασχόληση με τις οθόνες ευνοήθηκε και εξαιτίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η χρήση των υπολογιστών έγινε μια αναγκαία συνθήκη η οποία όμως ανέσυρε θέματα προσκόλλησης και αλόγιστης χρήσης. • Δίνουμε την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να «δουλέψουν» και να τονώσουν την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών, παρέχοντας σε αυτά τη δυνατότητα να εκφράσουν τα συναισθήματα που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο του εγκλεισμού και τους δυσκόλεψαν. Δίνουμε χώρο και μιλάμε για τον φόβο ή τον θυμό τους, την ανασφάλεια ή την απογοήτευση που ενδεχομένως νιώθουν εστιάζοντας ταυτόχρονα προς τη θετική αποτίμηση της πραγματικότητας αυτής. • Τέλος, με την επιστροφή στο σχολείο δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να αποχαιρετίσουν τη χρονιά, να κλείσουν ομαλά τον κύκλο που άνοιξε τον προηγούμενο Σεπτέμβρη, να ανανεώσουν το ραντεβού με τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους. Είναι σημαντική η αίσθηση ότι η διαδρομή τους για φέτος, παρ΄ όλες τις δυσκολίες, έχει ολοκληρωθεί. Το σχολείο ήταν ανέκαθεν το σημείο αναφοράς για όλους μας. Μαθητές, δασκάλους, γονείς. Μια σταθερά που διαμορφώνει, προσδιορίζει, προσανατολίζει προσωπικότητες και συνειδήσεις. Θέλουμε σχολεία ανοιχτά για να διδάξουν πως σε συνθήκες κρίσεων μπορούμε να είμαστε λειτουργικοί και αποτελεσματικοί.