Κλείσιμο

5 απλά βήματα για να μάθουν τα παιδιά να ελέγχουν το γραπτό τους

Πολλά από τα λάθη των παιδιών στην έκθεση, στην ορθογραφία και γενικά σε ό,τι γράφουν οφείλονται σε λάθη απροσεξίας. Αυτά τα λάθη μπορεί να είναι ορθογραφικά, γραμματικά - συντακτικά, νοηματικά, αλλά ακόμα και λαθη οργάνωσης γραπτού. Πολλές φορές από κάποιες λεπτομέρειες κρίνεται η σωστή δομή μίας έκθεσης...

Πάμε λοιπόν να δούμε ένα - ένα βήμα για το τι πρέπει να κάνουμε για να ελέγξουμε το γραπτό μας πριν το παραδώσουμε στο δάσκαλό ή στη δασκάλα μας.

  1. Ορθογραφία! Αρχικά θα πρέπει να ελέγξουμε πρόταση - πρόταση την ορθογραφία των λέξεων. Πολλές φορές διαβάζοντας μία δεύτερη φορά αυτά που έχουμε γράψει αναγνωρίζουμε λάθη που σε διαφορετική περίπτωση δε θα είχαμε κάνει. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στις καταλήξεις και στα άρθρα.
  2. Κεφαλαία στην αρχή και στα ονόματα! Ελέγχουμε πολύ προσεκτικά μετά από κάθε τελεία, αλλά και σε κάθε Κύριο Ουσιαστικό (ονόματα ανθρώπων, πόλεων κλπ) να βάλουμε κεφαλαίο.
  3. Άφησα κενό ανάμεσα στις λέξεις; Ένα από τα σημαντικά στοιχεία ενός γραπτού θεωρείται η εικόνα του. Γι' αυτό θα πρέπει να προσέχουμε να μην κολλάμε τις λέξεις μεταξύ τους, ώστε να είναι εύκολα αναγνώσιμο. Μία απλή στρατηγική για να το πετύχουμε αυτό είναι να τοποθετούμε το μικρό δαχτυλάκι μας ανάμεσα στις λέξεις ή να βάζουμε το μολυβάκι ανάμεσα πριν γράψουμε (αυτό προτείνεται σε παιδιά που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο γραφής ή δυσκολεύονται σε θέματα οργάνωσης χώρου).
  4. Έβαλα σημαδάκια στο τέλος; Ένα συχνό λάθος των παιδιών είναι η απουσία σημείων στίξης ή η λαθεμένη τοποθέτησή τους στο τέλος των προτάσεων από βιασύνη. Γι' αυτό ελέγχουμε το τέλος κάθε πρότασης πολύ προσεκτικά και προσπαθούμε διαβάζοντας ξανά το γραπτό μας να χρωματίζουμε τη φωνή μας, ώστε να καταλαβαίνουμε αν χρειάζεται ερωτηματικό εάν ρωτάμε, θαυμαστικό εάν θέλουμε να δώσουμε έμφαση κ.ο.κ.
  5. Βγάζουν νόημα αυτά που γράφω; Το πιο σημαντικό απ' όλα σε ένα γραπτό είναι να περάσω στον ακροατή το νόημα που θέλω. Μία από τις πιο συχνές δυσκολίες των παιδιών είναι αυτό που γράφουν να μην βγάζει νόημα. Μία λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα των παιδιών εκτός από τον έλεγχο (δεύτερη ανάγνωση του γραπτού), είναι να κάνουν ένα προσχέδιο με τα βασικά στοιχεία του γραπτού τους, ώστε να έχουν αποφασίσει απο πριν τί θα ακολουθήσει και να μην χάνεται στην πορεία ο ειρμός της σκέψης τους.

Ελπίζουμε τα πέντε αυτά βήματα και οι συμβουλές μας να βοηθήσουν τους μικρούς μας φίλους να βελτιώσουν την εικόνα του γραπτού τους και να μειώσουν στο ελάχιστο τα λάθη που οφείλονται κυρίως στην έλλειψη προσοχής και ελέγχου !