Κλείσιμο

Συντακτική ομάδα kidsproject.gr

10 Jan, 2022

Ας τον πάρει το μπαλόνι | Εικονοποίηση του τονισμού για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες | Εκτυπώσιμο

Σας παρουσιάζουμε μία εξαιρετική πρόταση για παιδιά που δυσκολεύονται στη διαδικασία του τονισμού. Η δραστηριότητα αυτή είναι εκτυπώσιμη και μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε όσες φορές επιθυμείτε και με δικό σας λεξιλόγιο ανάλογα με το επίπεδο του παιδιού. Το υλικό έχει δημιουργηθεί από το dyslexiaathome.

Η εφαρμογή του Τονισμού για μαθητές με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι μια όχι και τόσο ξεκάθαρη διαδικασία!

Ο τονισμός αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής γλώσσας. Χωρίς αυτόν δεν μπορεί να αποδοθεί το σωστό νόημα των λέξεων και ο παρατονισμός μπορεί να οδηγήσει τον αναγνώστη σε φτωχή αναγνωστική κατανόηση. 

Για παράδειγμα ένας ολοκληρωμένος αναγνώστης μπροστά σε αυτή την πρόταση: 

"Κυκλοφορησέ η ειδήση οτί ειχέ σύγκληθει το Υπουργίκο Συμβουλιό και μέτα πως ο βασίλιας ειχέ καλεσεί τους στρατήγους του."

θα αναγνώριζε άμεσα τη λανθασμένη χρήση του τόνου και θα έπρεπε να αγνοήσει τον τονισμό για να μπορέσει να διαβάσει ανεμπόδιστα την πρόταση και να καταλήξει στη σωστή σημασία της.

Ως προς τη γραφή, ο καθένας από μας έχει αυτοματοποιήσει τη διαδικασία και η εφαρμογή του τονικού σημαδιού γίνεται "φυσικά" όσο γράφουμε, σε τέτοιο βαθμό, που είναι δύσκολο να γράψει κανείς χωρίς να τονίζει  ταυτόχρονα! Αυτό όμως δε συμβαίνει με τα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Η απουσία τόνων αλλά και οι συχνοί παρατονισμοί είναι συνηθισμένο χαρακτηριστικό στην Ανάγνωση και Γραφή τους. Οι οδηγίες, Βάζε τόνους! ή Πρόσεχε τους τόνους σου! δεν αρκούν.

Αυτός είναι και ο λόγος που χρειάζεται να γίνουν οι απαραίτητες ασκήσεις για την ενίσχυση της συγκεκριμένης δεξιότητας. 

Ήδη έχετε εφαρμόσει πολλές φορές την εισαγωγική άσκηση: Με τα μάτια στον τόνο αλλά και την άσκηση για την αντιμετώπιση του παρατονισμού: Ποιος θα ανέβει στο σκαλοπάτι;

Εδώ θα δείξουμε άλλη μια δραστηριότητα με παιδαγωγικό στόχο να ενισχύσουμε την ακουστική διάκριση του τονισμού μέσα από την εικονοποίηση της διαδικασίας

Ο τόνος παρομοιάζεται με ένα μπαλόνι που σηκώνει ψηλά τον τόνο, τη συλλαβή που τονίζεται. Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής έχει την ευκαιρία να "δει" τη διαδικασία του τονισμού η οποία συνδυάζεται με την κίνηση. 

Σε επίπεδο λέξης:

Εκτυπώνουμε την άσκηση και κάτω από το μπαλόνι το παιδί γράφει τις λέξεις που ακούει. Για κάθε λέξη, γράφει τη συλλαβή που τονίζεται πιο ψηλά από τις υπόλοιπες. Είναι αυτή που την παίρνει το μπαλόνι!

Σημειώνουμε την κίνηση του τονισμού με χρώμα. Κυκλώνουμε τη συλλαβή και χρωματίζουμε τον τόνο.

Σε επίπεδο πρότασης:

Σε επόμενο στάδιο η παραπάνω μέθοδος μπορεί να εφαρμοστεί στην ανάγνωση προτάσεων αντιμετωπίζοντας το χαρακτηριστικό του παρατονισμού σε παιδιά με δυσκολίες Ανάγνωσης και Φωνολογικά ελλείμματα.

Γράφουμε προτάσεις με τον τρόπο που έχει παρουσιαστεί.

Το παιδί διαβάζει τις προτάσεις και κυκλώνει τις συλλαβές που τονίζονται. 


Για να εκτυπώσετε τη δραστηριότητα πατήστε εδώ!


Για να δείτε την αρχική πηγή πατήστε εδώ: dyslexiaathome.blogspot.com