author image

ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΑΜΠΑΡΟΥΤΣΗ

Ph. D. Κλινική Διαιτολόγος - Αθλητική Διατροφολόγος Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών Υπεύθυνη Διαιτολογικού Γραφείου «θερμίδα» Επιστημονική Συνεργάτης ΣΕΓΑΣ

5 May, 2022

Ποια είναι τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας στα παιδιά;

Η παιδική ηλικία αποτελεί μια ιδιαιτέρως κρίσιμη περίοδο για την εγκαθίδρυση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και την εξασφάλιση μακροχρόνιας υγείας και ευεξίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών ξεκινά νωρίς στην ζωή του ανθρώπου και επηρεάζει την εξέλιξή του ως ενήλικα. Αναπόσπαστο στοιχείο ενός υγιεινού τρόπου ζωής είναι η σωματική δραστηριότητα. Τι πιο σημαντικό λοιπόν, από το να μάθουν τα παιδιά μας από μικρά την αξία της φυσικής δραστηριότητας και την χαρά που αυτή συνεπάγεται; 

Ως φυσική δραστηριότητα νοείται οποιαδήποτε κίνηση του σώματος που περιλαμβάνει σύσπαση των μυών και απαιτεί κατανάλωση ενέργειας, όπως είναι το παιχνίδι, οι δουλειές του σπιτιού και το ανεβοκατέβασμα σκάλας. Ο όρος άσκηση αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο είδος φυσικής δραστηριότητας, δηλαδή σε προγραμματισμένη και στοχευμένη φυσική δραστηριότητα με σκοπό την απόκτηση φυσικής κατάστασης ή άλλων οφελών για την υγεία. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά από κάθε είδους σωματική δραστηριότητα και όχι μόνο από την οργανωμένη μορφή της.  Ενθαρρύνετε λοιπόν τα παιδιά σας να παίξουν, να αθληθούν, να μετακινηθούν με τα πόδια, να ασχοληθούν με τις δουλειές του σπιτιού και με οποιαδήποτε δραστηριότητα περιλαμβάνει κίνηση όσο περισσότερο γίνεται μέσα στην ημέρα. 

Ποια είναι όμως τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας στα παιδιά;

Όσον αφορά την σωματική υγεία, η φυσική δραστηριότητα συμβάλλει στην φυσιολογική ανάπτυξη και την ανάπτυξη του μυοσκελετικού (οστά, μύες, αρθρώσεις) και καρδιοαναπνευστικού συστήματος, αλλά και στη διατήρηση ισοζυγίου ενέργειας και κατ’ επέκταση υγιούς σωματικού βάρους.  Επιπρόσθετα φαίνεται να σχετίζεται με ευεργετική δράση όσον αφορά τους παράγοντες κινδύνου για τα καρδιαγγειακά νοσήματα, όπως τα επίπεδα λιπιδίων, τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης και τα επίπεδα ινσουλίνης, ενώ νεότερα δεδομένα υποστηρίζουν τα οφέλη της αναφορικά με τα επίπεδα της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης. Τα οφέλη αυτά φαίνεται να διατηρούνται και κατά την μετέπειτα ζωή. Τέλος, σημαντική είναι η συνεισφορά της στην πρόληψη της οστεοπόρωσης καθώς και στον συντονισμό και έλεγχο της κίνησης. 

Όσον αφορά τον ψυχολογικό τομέα, η φυσική δραστηριότητα συμβάλλει στη μείωση της έντασης των συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης, στην βελτίωση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης, στην καλύτερη γνωστική λειτουργία και απόδοση στο σχολείο και στην ομαλή κοινωνικοποίηση του παιδιού.  

Ίσως, όμως, το σημαντικότερο όφελος της φυσικής δραστηριότητας έγκειται στη μείωση του χρόνου που τα παιδιά δαπανούν καθιστά παρακολουθώντας τηλεόραση ή παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι καθιστικές δραστηριότητες συνοδεύονται συχνά με κατανάλωση βλαβερών για την υγεία σνακ υψηλών σε θερμίδες, σάκχαρα και λίπη, όπως χυμοί, αναψυκτικά, γλυκά, αλμυρά σνακ. Τα παιδιά που τρώνε μπροστά στην τηλεόραση τείνουν να καταναλώνουν μεγαλύτερες μερίδες και να προτιμούν τις τροφές που διαφημίζονται. Αυτές συνήθως είναι χαμηλής διατροφικής αξίας αλλά ιδιαίτερα αγαπητές από τα παιδιά, απομακρύνοντάς τα από την κατανάλωση περισσότερο υγιεινών τροφίμων, όπως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά. Έτσι, ο καθιστικός τρόπος ζωής έχει θεωρηθεί ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη παιδικής παχυσαρκίας. 

Κλείστε λοιπόν την τηλεόραση και το τάμπλετ και ενθαρρύνετε το παιδί σας να παίξει!

Tips για να ενθαρρύνετε τη σωματική δραστηριότητα 

  • Επιλέξτε δραστηριότητες που αρέσουν στα παιδιά και είναι διασκεδαστικές
  • Βεβαιωθείτε ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων και ότι το παιδί σας δοκιμάζει διαφορετικά πράγματα
  • Εντάξτε τη σωματική δραστηριότητα στην καθημερινότητα του παιδιού, για παράδειγμα παροτρύνετέ το να περπατήσει μετά το σχολείο, να βοηθήσει στο πλύσιμο του αυτοκινήτου και στις δουλειές του σπιτιού
  • Επιβραβεύστε το παιδί σας με μια δραστηριότητα όπως με μια επίσκεψη στο πάρκο
  • Να είστε και οι ίδιοι δραστήριοι, να αποτελείτε πρότυπα για το παιδί σας

 

ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ KIDSPROJECT.GR:

3Ο% Έκπτωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες 

Για να κατοχυρώσετε το κουπόνι σας και να μάθετε περισσότερα για το Διαιτολογικό Γραφείο "ΘΕΡΜΙΔΑ" 

κάντε κλικ στην εικόνα:

Θερμίδα - Thermida (Μπαμπαρούτση Ειρήνη) logo

 

Διαβάστε ακόμα: 

Αθλητική Διατροφή στην Εφηβεία

Γιατί δεν πρέπει να βάλετε το παιδί σας σε δίαιτα – αστραπή

Θα έπρεπε το παιδί μου να σηκώνει βάρη;

Διατροφή και Ιδιότροπα παιδιά

Διατροφή για παιδιά και εφήβους - Αθλητική διατροφή για δραστήρια παιδιά

Πώς να ενισχύσετε το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού σας

Διατροφή κατά τα διάφορα ηλικιακά στάδια

Παιδική Παχυσαρκία

 

Ακολουθήστε μας

@ 2020 KIDSPROJECT. All rights reserved. Όροι και προϋποθέσεις.