ΑΝΔΡΙΑΝΝΑ ΓΕΡΟΝΤΗ
Διευθύντρια του ΚΕ.ΘΕ.ΣΥ, Ανασυνδυασμένη Ψυχοθεραπεύτρια, Πρόεδρος του Ε.Ε.Α.Ψ.Ε.Σ, Δόκιμο μέλος της ΕΕΑΣΘΣΨ, Επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μέλος της IARPP, Μέλος HCCMA
29 Oct, 2025
Οδηγός Προσαρμογής στον Παιδικό Σταθμό: Για παιδιά και γονείς, από την οπτική πλευρά του Ψυχολόγου

Η έναρξη του παιδικού σταθμού είναι ένα σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού. Συνοδεύεται όμως και από συναισθήματα αγωνίας, αβεβαιότητας και συγκίνησης, τόσο για το ίδιο το παιδί όσο και για τους γονείς. Η διαδικασία της προσαρμογής είναι καθοριστική ώστε το παιδί να νιώσει ασφάλεια, να εμπιστευτεί το νέο περιβάλλον και να αναπτύξει θετική στάση για το σχολείο.
Ψυχολογική εμβάθυνση: Η προσαρμογή είναι «πρόβα ζωής». Το παιδί εξασκείται στο να αντέχει τον αποχωρισμό και να συνδέεται ξανά, ενώ ο γονιός μαθαίνει να αφήνει χώρο, διατηρώντας τη σχέση ζωντανή.
Η ψυχολογία του παιδιού
Το παιδί καλείται να αντιμετωπίσει:
Αποχωρισμό: Μαθαίνει ότι μπορεί να απομακρυνθεί από τον γονιό χωρίς να χάσει την αγάπη του.
Ανασφάλεια: Νέα πρόσωπα, νέοι κανόνες, άγνωστο περιβάλλον.
Ανάγκη για σταθερότητα: Χρειάζεται ρουτίνα και σταθερά πρόσωπα για να νιώσει ότι ο κόσμος του παραμένει ασφαλής.
Ψυχολογική εμβάθυνση: Το κλάμα ή η προσκόλληση δεν είναι «πείσμα», αλλά φυσιολογική αντίδραση στην απομάκρυνση από τη βάση ασφάλειας.
Όταν ο αποχωρισμός γίνεται με συνέπεια και ζεστασιά, το παιδί μαθαίνει: «Χωρίζουμε, αλλά ξαναβρισκόμαστε. Είμαι ασφαλές.» Αυτό τροφοδοτεί αυτονομία, ανθεκτικότητα και εμπιστοσύνη στις σχέσεις.
Άγχος Αποχωρισμού
Το άγχος αποχωρισμού είναι ένα φυσιολογικό αναπτυξιακό στάδιο: Εμφανίζεται συνήθως γύρω στους 8–9 μήνες, κορυφώνεται περίπου στα 18–24 μήνες και μπορεί να συνεχιστεί ως τα 3–4 χρόνια.
Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι είναι ξεχωριστή οντότητα από τον γονιό και δυσκολεύεται να κατανοήσει ότι, παρότι δεν τον βλέπει, εκείνος συνεχίζει να υπάρχει και θα επιστρέψει.
Εκδηλώνεται με κλάμα, άρνηση να αποχωριστεί, έντονη προσκόλληση ή φόβο προς ξένα πρόσωπα.
Γιατί είναι σημαντικό;
Δείχνει ότι έχει αναπτυχθεί ασφαλής δεσμός με τον γονιό (αν το παιδί δεν αντιδρούσε καθόλου, θα ήταν πιο ανησυχητικό).
Είναι η βάση για να μάθει σταδιακά ότι μπορεί να είναι ανεξάρτητο χωρίς να χάνει την αγάπη.
Τι βοηθά τους γονείς:
Να αποδεχτούν το άγχος αποχωρισμού ως φυσιολογικό. Να μην το παίρνουν ως απόρριψη ή αποτυχία («δεν προσαρμόζεται γιατί κάτι έκανα λάθος»).
Να δείχνουν σταθερότητα και συνέπεια: το καθησυχαστικό μήνυμα «πάντα επιστρέφω» είναι η γέφυρα ασφάλειας.
Να έχουν υπομονή: συνήθως μειώνεται αισθητά με την ηλικία και την εμπειρία.
Η ψυχολογία των γονιών
Η μετάβαση αυτή αφορά και τον γονιό. Ο αποχωρισμός μπορεί να σημαίνει:
Άγχος: «Θα είναι καλά; Θα το φροντίσουν σωστά;»
Ενοχές: «Μήπως το αφήνω πολύ μικρό;»
Θλίψη: Το παιδί μεγαλώνει, αλλάζει, χρειάζεται λιγότερο τον γονιό.
Ανακούφιση: Επιστροφή σε εργασία ή προσωπικό χρόνο – που όμως συχνά συνοδεύεται από ενοχές.
Ο γονιός περνά κι αυτός μια μετάβαση ρόλου: από το «είμαι συνέχεια δίπλα στο παιδί» στο «μοιράζομαι τη φροντίδα με άλλους».
Ψυχολογική εμβάθυνση:
Συναισθηματικό καθρέφτισμα: Τα παιδιά «διαβάζουν» τα συναισθήματα του γονιού. Η δική μας ηρεμία και εμπιστοσύνη γίνονται η δική τους ασφάλεια.
Απώλεια ελέγχου & εμπιστοσύνη: Ο γονιός παραχωρεί κομμάτι ευθύνης σε άλλους ενήλικες. Η αποδοχή αυτού του βήματος ενισχύει μια ώριμη, συνεργατική σχέση με τον σταθμό.
Αυτοφροντίδα χωρίς ενοχή: Η προσωπική ανάκτηση χρόνου δεν μειώνει τη γονεϊκή αγάπη· αυξάνει τη διαθεσιμότητα και τη σταθερότητά μας.
Χρήσιμες οδηγίες για τον αποχωρισμό
1. Σύντομο και σταθερό αντίο: Μια αγκαλιά, ένα φιλί και μια θετική φράση όπως «Καλή διασκέδαση, θα σε πάρω το μεσημέρι».
2. Αποφύγετε το “κρυφά φεύγω”: Δημιουργεί αίσθημα εγκατάλειψης.
3. Μην παραμένετε πολλή ώρα στην πόρτα: Η αγωνία του γονιού μεταφέρεται στο παιδί.
4. Όχι επιστροφή αν κλαίει: Αυτό ενισχύει την προσδοκία ότι το κλάμα φέρνει πίσω τον γονιό.
Ψυχολογικές τεχνικές για τον γονιό εκείνη τη στιγμή:
Μικρή άσκηση αναπνοής πριν το «αντίο».
Σταθερός τόνος, χαμόγελο, σύντομος χαιρετισμός.
Ένα επαναλαμβανόμενο «σενάριο αποχωρισμού» (αγκαλιά – φράση – γεια).
Σταδιακή ένταξη
Μικρά βήματα: Πρώτες μέρες 1–2 ώρες, σταδιακή αύξηση.
Μεταβατικό αντικείμενο: Ένα κουκλάκι ή μαντήλι μπορεί να λειτουργήσει σαν «γέφυρα» ασφάλειας.
Σταθερό πρόγραμμα: Ώρες ύπνου, φαγητού και αποχώρησης που παραμένουν ίδιες, ώστε να υπάρχει προβλεψιμότητα.
Συμβουλές για το σπίτι
Μιλήστε θετικά για τον παιδικό σταθμό.
Παίξτε παιχνίδια ρόλων («πάω σχολείο – γυρνάω σπίτι»).
Ακούστε το παιδί και ονοματίστε συναισθήματα.
Αποφύγετε απειλές («αν δεν φας, θα σε αφήσω εκεί»).
Δημιουργήστε μικρά τελετουργικά επανένωσης στο τέλος της μέρας.
Τι να κάνουν οι γονείς για τον εαυτό τους
Αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας – είναι φυσιολογικά.
Μοιραστείτε εμπειρίες με άλλους γονείς.
Εμπιστευτείτε τους παιδαγωγούς – το παιδί αισθάνεται την εμπιστοσύνη σας.
Φροντίστε τον εαυτό σας.
Θυμηθείτε: Δίνετε μάθημα ζωής δείχνοντας πώς γίνεται ένας υγιής αποχωρισμός.
Σημάδια ότι η προσαρμογή προχωρά ομαλά
Το κλάμα στην πόρτα μειώνεται σταδιακά.
Το παιδί αρχίζει να μιλά θετικά για τη δασκάλα ή τους φίλους του.
Συμμετέχει στις δραστηριότητες με ενδιαφέρον.
Χαίρεται όταν επιστρέφετε, αλλά χωρίς υπερβολικό πανικό.
Σημάδια που χρειάζονται προσοχή
Έντονη δυσκολία για εβδομάδες χωρίς βελτίωση.
Μεγάλες αλλαγές στη συμπεριφορά (απόσυρση, υπερβολική επιθετικότητα).
Επίμονες διαταραχές ύπνου ή σίτισης.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, καλό είναι να ζητηθεί η συμβουλή ειδικού (παιδοψυχολόγου ή αναπτυξιολόγου).
Συμπέρασμα
Η προσαρμογή στον παιδικό σταθμό είναι μια διπλή διαδικασία: Το παιδί μαθαίνει να αποχωρίζεται με εμπιστοσύνη. Ο γονιός μαθαίνει να αφήνει χώρο για την ανεξαρτησία του παιδιού.
Με υπομονή, συνέπεια και θετική στάση, αυτή η μετάβαση μπορεί να αποτελέσει μια όμορφη εμπειρία ανάπτυξης…για όλη την οικογένεια.
Τελικό μήνυμα: Το άγχος αποχωρισμού δεν είναι εμπόδιο· είναι σκαλοπάτι. Ο τρόπος που θα το περάσετε μαζί με το παιδί θα χτίσει θεμέλια εμπιστοσύνης, ανεξαρτησίας και ασφάλειας για όλη τη ζωή.




