Κλείσιμο
author image

ΑΝΔΡΙΑΝΝΑ ΓΕΡΟΝΤΗ

Διευθύντρια του ΚΕ.ΘΕ.ΣΥ, Ανασυνδυασμένη Ψυχοθεραπεύτρια, Πρόεδρος του Ε.Ε.Α.Ψ.Ε.Σ, Δόκιμο μέλος της ΕΕΑΣΘΣΨ, Επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μέλος της IARPP, Μέλος HCCMA

22 Dec, 2025

Πως το γράμμα στον Αϊ-Βασίλη ενισχύει τη φαντασία και την αυτοέκφραση των παιδιών

Κάθε χρόνο, όταν πλησιάζουν οι γιορτές, τα παιδιά κρατούν ένα χαρτί, χρωματιστό ή απλό, και ξεκινούν να γράφουν τις σκέψεις τους, τις επιθυμίες τους και πολλές φορές τα πιο μεγάλα τους όνειρα. Το γράμμα στον Άη Βασίλη δεν είναι απλώς μια λίστα δώρων... Είναι μια μικρή τελετουργία αγάπης, ελπίδας και φαντασίας. Αυτή η διαδικασία, όσο απλή κι αν φαίνεται στα μάτια των ενηλίκων, έχει βαθιά ψυχοσυναισθηματική επίδραση στα παιδιά.

Η μαγεία της φαντασίας

Για τα παιδιά, ο Άη Βασίλης δεν είναι απλά ένας γενναιόδωρος ηλικιωμένος κύριος. Είναι ένας σύμβολο καλοσύνης, ονείρων και απεριόριστης δημιουργικότητας. Όταν γράφουν το γράμμα τους, καλούνται να φανταστούν τι θα ήθελαν να λάβουν, πώς θα έμοιαζε το ιδανικό τους παιχνίδι, ποιες ιστορίες θα ζούσαν παίζοντάς το. Σε αυτό το ταξίδι, ο εγκέφαλος ενεργοποιεί μηχανισμούς δημιουργικής σκέψης, που βοηθούν το παιδί να πειραματιστεί, να εξερευνήσει και να εκφράσει ό,τι δεν μπορεί πάντα να πει με λόγια.

Ένα παιδί που δυσκολεύεται να εκφραστεί προφορικά, βρίσκει μια γλυκιά αφορμή να «μιλήσει». Αποτυπώνει συναισθήματα, ανάγκες, ακόμα και φόβους, μέσα από εικόνες και λέξεις. Έτσι, η πράξη του γράμματος γίνεται ένα ασφαλές καταφύγιο έκφρασης.

Ένας διάλογος με τον εαυτό τους

Όταν τα παιδιά γράφουν στον Άη Βασίλη, στην πραγματικότητα κάνουν μια εσωτερική συζήτηση: «Τι θέλω πραγματικά; Τι με κάνει χαρούμενο; Τι με ενθουσιάζει;». Αυτά τα φαινομενικά απλά ερωτήματα καλλιεργούν μια υγιή συναισθηματική αυτογνωσία. Χωρίς πίεση, χωρίς κριτική, τα παιδιά μαθαίνουν να παρατηρούν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

Ακόμα κι αν δεν γράψουν λέξεις, αλλά ζωγραφίσουν, τα παιδιά μιλούν με έναν δικό τους κώδικα. Κάθε χρώμα, κάθε σχήμα και κάθε επιλογή δώρου αντανακλά έναν μικρό κόσμο που όσο εμείς τον ακούμε και τον αποδεχόμαστε, τόσο περισσότερο το παιδί αισθάνεται ότι αξίζει, ότι η φωνή του έχει σημασία.

Ενίσχυση αυτοπεποίθησης και προσμονής

Το γράμμα στον Άη Βασίλη δεν κλείνει μόνο με μια ευχή. Κλείνει με μια προσμονή. Το παιδί μαθαίνει να περιμένει, να ελπίζει και να πιστεύει πως κάτι όμορφο

έρχεται. Αυτή η αναμονή συνδέεται με θετικά συναισθήματα, καλλιεργεί την υπομονή και ενισχύει την αυτοπεποίθηση: «Εγώ αξίζω να λάβω κάτι καλό. Κάποιος με ακούει και με νοιάζεται».

Και εδώ είναι η δική μας ευθύνη ως ενήλικες: να μη στερήσουμε τη μαγεία, να μην υποτιμήσουμε αυτόν τον μικρό τελετουργικό τρόπο έκφρασης, ακόμα κι αν το δώρο δεν μπορεί να είναι ακριβώς αυτό που ζητήθηκε. Η ουσία βρίσκεται στο ότι το παιδί αισθάνθηκε πως το άκουσαν.

Η σημασία της αλληλεπίδρασης με τον γονέα

Το γράμμα στον Άη Βασίλη μπορεί να γίνει μια γέφυρα επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια. Όταν ένας γονέας ζητά να δει ή να ακούσει τι θέλει να γράψει το παιδί του, δείχνει ενδιαφέρον για τον κόσμο του. Μέσα από αυτή τη γλυκιά συζήτηση, οι σχέσεις ζεσταίνουν, δίνεται χώρος για παιχνίδι, για όνειρα, για ευαλωτότητα.

Στην πραγματικότητα, το γράμμα στον Άη Βασίλη δεν είναι για τα δώρα. Είναι για τα παιδιά που μαθαίνουν να ονειρεύονται, να εκφράζονται και να νιώθουν ότι η φωνή τους έχει αξία. Είναι μια μικρή πράξη που μπορεί να βοηθήσει τη φαντασία τους να ανθίσει και την καρδιά τους να μεγαλώσει με αγάπη και αυτοπεποίθηση. Και ίσως… αυτό να είναι το πιο σημαντικό δώρο απ’ όλα.