Σοφία Ντώνη

15 May, 2020

Παιχνίδι διαχείρισης συναισθημάτων

Η δραστηριότητα δεν έχει νόημα να γίνει σε μια στιγμή κρίσης, θυμού, εκνευρισμού. Επιλέξτε μια ώρα και μέρα που το παιδί κι εσείς θα έχετε αρκετό κοινό χρόνο, σε πλαίσιο χαλαρό και χωρίς πίεση και εξηγήστε του με κέφι ότι θα παίξετε ένα παιχνίδι.

Πείτε του, για παράδειγμα: «Θα παίξουμε ένα παιχνίδι με μπαλόνια, που θα μας δείξει πώς να διαχειριζόμαστε τα άσχημα συναισθήματα, για να μη στεναχωριόμαστε και να μην δημιουργούμε προβλήματα και στους άλλους. Θέλεις;».

Τι θα χρειαστείτε

Μερικά μπαλόνια, μαρκαδόρους και έναν «στόχο» -ένα άδειο κουτί, έναν άδειο κάδο απορριμάτων, ένα οποιοδήποτε αντικείμενο μέτριου μεγέθους.

Τι πρέπει να κάνετε

Φουσκώστε πρώτοι το μπαλόνι -ή τα μπαλόνια- και ζωγραφίστε πάνω τους θυμωμένες φατσούλες με έναν μαρκαδόρο για να κάνετε τη δραστηριότητα πιο διασκεδαστική και φιλική προς το παιδί και να χάσει κάτι απ' τον (για όλους ενοχλητικό) διδακτισμό της.

Τοποθετήστε σε ένα σημείο τον «στόχο» και βάλτε το παιδί (και τον εαυτό σας) να σταθεί κάπου κοντά σ' αυτό στον «στόχο». Ζητήστε απ' το παιδί να φουσκώσει το μπαλόνι τόσο, ώστε, όταν το αφήσει «ελεύθερο», να πετάξει και να προσγειωθεί πάνω στο κουτί-«στόχο». Μπορείτε να δώσετε κίνητρο, θέτοντας ένα μικρό βραβείο για την επιτυχημένη προσπάθεια, όπως ένα γλυκό ή μερικά αυτοκόλλητα.

Φυσήξτε μαζί τα μπαλόνια σας, από τη θέση εκκίνησης, και αφήστε τα ταυτόχρονα ελεύθερα. Παρακολουθήστε την πορεία τους προς τον «στόχο» και επαναλάβετε την διαδικασία μέχρι να γίνει σαφές ότι η «νίκη» δεν είναι εύκολη υπόθεση. Κάντε δοκιμές φουσκώνοντας το μπαλόνι πότε λίγο και πότε πολύ και παρακολουθήστε τη διαδρομή που κάνει σε όλες τις περιπτώσεις.

Μετά από μερικές προσπάθειες, συζητήστε με το παιδί για όσα παρατηρήσατε. Όταν αφήνουμε το μπαλόνι να ξεφουσκώσει, η πορεία του δεν είναι στο χέρι μας -όσο κι αν θέλουμε να προσγειωθεί στον στόχο, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι θα φτάσει εκεί.

Επισημάνετε ότι όσο πιο φουσκωμένο είναι το μπαλόνι, τόσο πιο «τρελή» γίνεται η διαδρομή του -φτάνει στο ταβάνι, συγκρούεται με τα άλλα μπαλόνια και, τελικά, μόνο από τύχη μπορεί να φτάσει τον στόχο.

Τελειώνοντας, εξηγήστε στο παιδί την αναλογία μπαλονιού/αέρα και συναισθημάτων/ επιπτώσεων. Κάντε την σύγκριση και επισημάνετε ότι, όταν αφήνουμε την πίεση ή τον θυμό που νιώθουμε εντελώς ελεύθερα, χάνουμε εντελώς και τον έλεγχο της κατάστασης και τα αποτελέσματα είναι απρόβλεπτα.

Όπως το μπαλόνι, όταν φύγει από τα χέρια μας θα ακολουθήσει μια αλλόκοτη πορεία που δεν μπορούμε να προβλέψουμε, θα ξεφυσήξει ενοχλητικό αέρα στο πρόσωπό μας, θα «χτυπηθεί» με το μπαλόνι του διπλανού και δεν θα φτάσει στον στόχο του παρά μόνο από τύχη, έτσι και εμείς, όταν αφήνουμε τον εκνευρισμό ή το άγχος εντελώς ελεύθερα χάνουμε τον έλεγχο του εαυτού μας και γινόμαστε απρόβλεπτοι και ενοχλητικοί τόσο για τον εαυτό μας, όσο και για τους άλλους.

Αντίθετα, αν προσπαθήσουμε να αφήσουμε τον αέρα να βγει λίγος-λίγος, ελέγχοντας την πίεση με το χέρι μας και αφήνοντάς το να φύγει από τα χέρια μας όταν πια θα είναι σχεδόν ξεφούσκωτο, έχουμε σοβαρότερες πιθανότητες επιτυχίας.

Αντίστοιχα, λοιπόν, όταν προσπαθούμε να ηρεμήσουμε, να μετρήσουμε από μέσα μας έως το 10 και να καλμάρουμε τα νεύρα μας, θα είμαστε πολύ πιο αποτελεσματικοί, πιο φιλικοί και χαμογελαστοί και πιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα.

ℹ️ Περισσότερες πληροφορίες για το Κέντρο Ειδικής Αγωγής Αχτοίδα θα βρείτε εδώ

Ακολουθήστε μας

@ 2020 KIDSPROJECT. All rights reserved. Όροι και προϋποθέσεις.